Úvod
V článku Předzesilovač „zapojení Federmann“ jsem uvedl velmi slušné zapojení pro MM přenosku, které bylo mnohokráte realizováno a vyšlo z mé dílny v minulém století či tisíciletí.
S příchodem nového milénia, se nejenom změnilo číslování s QQF na HQQF, tedy High Quality Quantity Federmann, jak jsem uvedl v článku Ohlédnutí za zesilovači řady QQF-55-500, ale byl dovyvinut velmi slušný Modul HI-Fi zesilovače HQQF-55-506W-5-1 a Hi-Fi předzesilovač HQQF-55-506K.
Nastal čas se vrátit k předzesilovači pro MM a MC gramofonovou přenosku. Dříve než se tak stane, je zapotřebí si udělat jasno, jaké požadavky boudou na tento naprosto špičkový produkt kladeny, jak se vlastně jednotlivé nahrávky pořizovaly či pořizují a jakou zvolit cestu k obnovení zaznamenaného zvuku.
Není nahrávka na Vinylu jako nahrávka, nahrávky se liší jednotlivými interprety, žánry, materiálem, ale také různými standardy kterými byly zaznamenány.
Volba zesilovače
Korekční zesilovač či zesilovače, které jsem použil pro demonstraci konkrétních záznamových norem a standardů, ještě neodpovídají konečné podobě korekčního zesilovače pro MC a MM přenosku, mají spíše sloužit k jednoduchému pochopení vlastností korekčního zesilovače.
V zapojení se naplno zúročují mé zkušenosti shrnuté a objasněné v článku Vliv rezervy zisku na zkreslení. Zde je jasně ukázáno, že požadované zesílení 40 více dB je nutno rozdělit na dva samostatné na sebe navazující zesilovače. Požadovaná rezerva zisku je snadno kontrolovaná, jak jsem již mnohokráte napsal a je důležitá při frekvenci 100kHz. Jde o jednoduchý kontrolní bod a je vhodná cca 40dB a více, což je požadavek velmi tvrdý!
Jednotlivé zesilovače je nutno zapojit jako invertující, aby se potlačil vliv souhlasného signálu, navíc se jednotlivé R-C filtry chovají jako zapojené proti zemi a nedochází k jejich nežádoucímu ovlivňování.
Tucet různých norem
Tucet různých norem a nyní si musíme vybrat která je ta pravá. Podíváme-li se jak která norma vznikala a kde byla používána, pak zjistíme že jsou stále platné všechny a pro opravdu věrnou reprodukci musíme pro tu či onu nahrávku použít tu správnou korekční křivku, poplatnou správné normě.
Tucet různých norem seřazených do tabulky, včetně časových konstant v µs
Tucet různých norem seřazených do jednoho grafu
Evropská charakteristika "250"
Jde o starou evropskou charakteristiku používanou pro nahrávky na šelakových deskách 78ot. HMV N78 (His Masters Voice), Columbia N78 produced by E.M.I., England, CETRA N78, Italy, English Parlophone, Brunswick a další, časová konstanta 636µs (250Hz).
Evropská charakteristika "500"
Jde o starou evropskou charakteristiku používanou pro nahrávky na šelakových deskách 78ot. před rokem 1950, kterou používalo i mnoho amerických společností, s výjimkou RCA Victor a Columbia, časová konstanta 318µs (500Hz).
Columbia N78
Americká norma používaná pro nahrávky na šelakových deskách 78ot. Columbia N78 s časovými konstantami 530µs (300Hz) a 100µs (1.590Hz).
Columbia LP M33
Norma pro LP desky s rychlostí 33 1/3ot. Anglická HMV M33, Vanguard, Bach Guild, Cetra M33, a Vox s časovými konstantami 1.590µs (100Hz), 318µs (500Hz), a 100µs (1.590Hz).
NAB
NAB (National Association of Broadcasters) norma pro LP desky s rychlostí 33 1/3ot. s časovými konstantami 318µs (500Hz) a 100µs (1.590Hz).
NARTB
NARTB (National Association of Radio and TV Broadcasters) norma pro LP desky s rychlostí 33 1/3ot. užívaná v uměleckých kruzích Capitol, MGM a Westminster s časovými konstantami 2.720µs (60Hz), 318µs (500Hz), a 100µs (1.590Hz).
AES
AES (Audio Engineering Society) norma pro LP desky s rychlostí 33 1/3ot zavedená v roce 1951 kompatibilní se standardy používanými převážně v USA s časovými konstantami 398µs (400Hz) a 64µs (2.500Hz).
London
London (London Gramophone Corporation) London M33 a M45, norma pro LP desky s rychlostí 33 1/3ot i SP 45ot. s časovými konstantami 1.590µs (100Hz), 318µs (500Hz), a 57µs (2.800 Hz).
CCIR
Doporučení Plenárního shromáždění CCIR pro LP desky s rychlostí 33 1/3ot. č. 134 z roku 1953 DGG 33, Německo 1952-1955 s časovými konstantami 450µs (350Hz) a 50µs (3.180Hz).
IEC
IEC doporučení z roku 1955 pro N78, desky 78ot. B.S. (British Standard) No. 128 s časovými konstantami 3.180µs (50Hz), 450µs (350Hz) a 50µs (3.180Hz).
RCA Victor & IEC No.98
Nový Orthophonic standard z roku 1952, doporučení NARTB z roku 1953, IEC No.98 z roku 1955 a světový standard BS Č. 128 od roku 1967 s časovými konstantami 3.180µs (50Hz), 318µs (500Hz) a 75µs (2.120Hz).
TELDEC
Společnost Telefunken a Decca založil nahrávací společnost, která používá charakteristiky DIN z července 1957, DIN45533, DIN45536, DIN45537 s časovými konstantami 3.180µs (50Hz), 318µs (500Hz) a 50µs (3.180Hz).
Závěr
Tento článek je pouhým průřezem používanými standardy záznamu na gramofonových deskách a potřebných charakteristik předzesilovačů pro MM a MC gramofonové přenosky. Zároveň bude sloužit jako základ návrhu opravdového Hi-Fi předzesilovače pro MM a MC gramofonové přenosky.
Rubriky
L
Nejnovější
- HQQF 2 x 510-514 v jedné skříni
- HQQF 2párová levná verze
- Audio - Koronavirus a pětašedesátníci
- Genealogy of the genus Federmann
- Bastlírna - všeuměl Team boss EKKAR, nyní As vs. Ws
- Novinky Hi-Fi světa 09/2019
- Transiwatt pod palbou Trolů podruhé
- Transiwatt pod palbou Trolů
- Federmannovo zkreslení
- I MISTŘI se mýlí, aneb 50let slepé cesty po desíti letech
- Ochrana zesilovače
- Bastlírna - všeuměl Team boss EKKAR PC a step down
- Bastlírna - všeuměl Team boss EKKAR PC expertem
- Bastlírna - všeuměl Team boss EKKAR Lingvistou
- Bastlírna - všeuměl Team boss EKKAR trapně perlí
- Bastlírna - všeuměl Team boss EKKAR a Curieova teplota (Tc)
- Ceník zesilovačů III. tisíciletí, zesilovačů HQQF (únor 2019)
- Bezpečnostní rizika v Česku, aneb konec volné soutěže
- Bastlírna a všeuměl Team boss EKKAR stále perlí ...
- Závěrečný 23. článek v Praktické elektronice AR 12/2018
- Již 22. článek v Praktické elektronice AR 11/2018
- 7nm AMD finišuje v TSMC, Intel stále v nedohlednu
- Moduly a díly audio-zesilovačů
- Již 21. článek v Praktické elektronice AR 10/2018
- Jubilejní 20. článek v Praktické elektronice AR 09/2018
- Horko a Team boss EKKAR opět na EB radí
- 19. článek v Praktické elektronice AR 08/2018
- 18. článek v Praktické elektronice AR 07/2018
- Topologie Federmann opět hýbe internetem?
- 17. článek v Praktické elektronice AR 06/2018
- Rébus s ECC81 a opět EKKAR
- Ceník zesilovačů III. tisíciletí, zesilovačů HQQF
- USA odstupují od jaderné dohody s Íránem, světová ekonomika se otřásá v základech!
- 16. článek v Praktické elektronice AR 05/2018
- 15. článek v Praktické elektronice AR 04/2018
- 14. článek v Praktické elektronice AR 03/2018
- Internetové reakce na PE-AR květen 2018, EKKAR stále ve střehu
- NOVIČOK a konspirace?
- Petro-Yuan přichází, konec hegemonie dolaru?
- Elektronkový předzesilovač HQQF-55-510 opět trochu jinak
- Předzesilovače a charakteristiky RIAA stále dokonaleji a stále jinak
- RIAA dnešních dnů vs. Actidamp, EKKARovy rady nadevše
- Je všechno jenom náhoda?
- 13. jubilejní článek v Praktické elektronice AR 02/2018
- Malé ohlédnutí nejen za rokem 2017...
- 12. výroční článek v Praktické elektronice AR 01/2018, PF 2018
- DIN stále žije
- 11. článek v Praktické elektronice AR 12/2017
- Bastlírna opět ve starých kolejích a všeuměl EKKAR opět perlí
- 10. článek v Praktické elektronice AR 11/2017
- Cena Bastlířů 2017 - Vyhodnocení komentuje EKKAR
- 8. článek v Praktické elektronice AR 09/2017
- 9. článek v Praktické elektronice AR 10/2017
- 7. článek v Praktické elektronice AR 08/2017
- Výroba tranzistorů v ČSSR podle EKKARa
- 6. článek v Praktické elektronice AR 07/2017 a co dál?
- Měření FFT, pokořena hranice -300dB!
- 6. článek v Praktické elektronice AR 07/2017
- Proudová ochrana audio zesilovače
- Výroba elektronek v ČSSR podle EKKARa