Úvod
K regulaci barvy tónu nám většinou slouží tónový korektor, dostatečně popsaný v článcích Tónový korektor Baxandall vs. Federmann, Tónový korektor Baxandall vs. Federmann podruhé a Tónový korektor Baxandall vs. Federmann potřetí.
Velmi často se rovněž setkáváme s fyziologickým regulátorem hlasitosti, ale jen výjimečně jde o správné řešení, neboť téměř ve všech novodobých zapojeních jde jen o jakousi snahu se odlišit či zvýraznit, bez jakékoliv znalosti problematiky.
Podstata a princip
Samotná podstata fyziologického regulátoru hlasitosti tkví ve vlastnostech lidského slyšení, které je silně nelineární, je závislé jak od slyšené frekvence, tak od hlasitosti.
Abychom mohli o fyziologickém regulátoru hlasitosti začít alespoň uvažovat, musíme vyjít ze znalosti akustického tlaku při kterém byla nahrávka pořízena a ze znalosti akustického tlaku při které bude či je poslouchána.
Vlastnosti lidského slyšení
Podíváme-li se na charakteristiky znázorňující vlastnosti lidského slyšení, pak můžeme sestavit graf stejných hlasitostí, kdy hlasitost 90fónů odpovídá akustickému tlaku 90dB, graf odchylek citlivosti lidského sluchu od nominální hlasitosti 90fónů a jako poslední, třetí graf je graf nutných korekcí.
V článku Zvuk, Věřte nevěřte Wikipedii se můžete mimo podstatu vnímání infra a ultrazvuku dočíst:
"Energie a intenzity zvuku
Stejně jak jsem se na problematiku podíval z hlediska vlnění, se můžeme podívat na problematiku z hlediska energie. Zvuk, elektromagnetické vlny, světlo, rentgenové či γ_záření jsou druhy vlnění, které jsou vyvolány energii a jsou jejími nositeli. Jinými slovy ke vzniku vlnění je zapotřebí mechanické energie, kterou poté samy vlny nesou. Poněvadž stále platí zákon zachování energie, zánik vlnění nastává odevzdáním mechanické energie, případně přeměnou na energii jinou.
Práh slyšitelnosti
Práh slyšitelnosti či slyšení je nejnižší hladina, kterou začíná člověk slyšet, je jim hladina akustického tlaku 0dB, což odpovídá intenzitě zvuku 10-12Wm-2, čemuž odpovídá akustický tlak 2*10-5Pa.
Práh bolesti
Práh bolesti je již taková hladina zvuku, která vyvolává bolest, je jim hladina akustického tlaku 130dB, což odpovídá intenzitě zvuku 10Wm-2, čemuž odpovídá akustický tlak cca 63Pa, vyšší intenzity akustického tlaku již mohou poškodit sluch, případně i další orgány.
Počítání s intenzitou a akustickým tlakem
-
· Pro přepočet intenzity zvuku můžeme použít I=10log(I1/I0). Prahu slyšitelnosti I0 odpovídá intenzita zvuku 10-12Wm-2
-
· Pro přepočet akustického tlaku můžeme použít X=20log(P1/P0). Prahu slyšitelnosti P0 odpovídá akustický tlak 2*10-5Pa."
Podmínky pro použití
Podívejme se tedy na konkrétní podmínky možnosti použití fyziologického regulátoru hlasitosti.
Nahrávací úrovně
Nejdříve se podívejme na slušné nahrávací úrovně, které běžně byly v 70. letech u nahrávek na Vinylové desky. Nominální, střední úroveň akustického tlaku se pohybovala na hranici 90dB, tedy hlasitost 90fónů.
Většina vinylových desek je nahraná s dynamickým rozsahem 26dB nad střední úroveň, tedy akustické špičky se běžně pohybují na úrovni 116dB.
Úrovně při reprodukci
Abychom se mihli co nejvíce přiblížit původnímu, nahrávanému zvuku, musí být úrovně při reprodukci totožné s úrovněmi při záznamu.
Střední úroveň akustického tlaku nastavíme na hranici 90dB, tedy hlasitost 90fónů, elektroakustický řetězec musí být schopen s dynamického rozsahu +26dB nad střední úroveň hlasitosti, tedy zvládá akustické špičky na úrovni 116dB!
Výkonové poměry
Podívejme se jaké budou panovat výkonové poměry. Máme rovnostranný trojúhelník o straně 1,4m, kde ve dvou rozích máme reproduktorové soustavy a ve třetím, zbývajícím rohu je posluchač.Reproduktorové soustavy mají citlivost 90dB a vytvoří při výkonu 2x1W akustický tlak v místě posluchače 90dB.
Pro zvládnutí dynamického rozsahu +26dB nad střední úroveň výkonu 2x1W, potřebujeme zesilovač, který disponuje minimálním hudebním či špičkovým výkonem minimálně 2x400W! Například dva Moduly zesilovače HQQF-55-506W-5-1.
Pro přehlednost ještě tabulka zobrazující potřebné střední a hudební výkony při poslechové vzdálenosti 1,4m, 2m a 2,8m od reproduktorových soustav, při základní citlivosti reproduktorových soustav 90dB a dynamice nahrávky 20dB a 26dB.
Je nutno připomenout, že takto pořízená nahrávka začíná být slyšitelná od akustického tlaku 0dB a slyšitelný rozsah pod střední úrovní 90dB je celých 90dB, při nižší úrovni hlasitosti se část akustického výkonu dostává pod práh slyšitelnosti a posluchač ji nemůže slyšet!
Kontrola úrovně
Nezbytnou podmínkou pro správné nastavení úrovně je taková síla signálu, která vytvoří střední akustický tlak 90dB, tato úroveň musí být v kanále nastavena a měřena V-U metrem. Při regulátoru hlasitosti na maximum platí výkonové poměry popsané výše, střední akustický tlak v místě posluchače je při středním dodávaném výkonu 2x1W 90dB a akustické špičky dosahují 116dB, hudební výkon právě dosahuje 2x400W, přenosová charakteristika regulátoru hlasitosti je rovná!
Použití fyziologického regulátoru hlasitosti
Za takto nastavených podmínek je teprve možné použít správně fyziologický regulátor hlasitosti, který při snížení hlasitosti upraví charakteristiku co nejblíže korekční křivce, která je na třetím obrázku.
Závěr
Jak jsem již uvedl v úvodu: "Velmi často se rovněž setkáváme s fyziologickým regulátorem hlasitosti, ale jen výjimečně jde o správné řešení, neboť téměř ve všech novodobých zapojeních jde jen o jakousi snahu se odlišit či zvýraznit, bez jakékoliv znalosti problematiky."
-
Většina zapojení nedisponuje potřebným výkonem, aby mohla být fyziologická regulace hlasitosti vůbec použita!
-
Téměř žádné zapojení nedisponuje nastavením a měřením úrovně signálu před regulátorem hlasitosti, jak je možné vidět například u Hi-Fi předzesilovače HQQF-55-506K.
Většina regulátorů pak neslouží svému účelu, ale jen zcela nesmyslně upravuje charakteristiku, bez ohledu na vlastnosti lidského sluch a zvuk musí být současně dokorigováván tónovým korektorem.
Rubriky
L
Nejnovější
- HQQF 2 x 510-514 v jedné skříni
- HQQF 2párová levná verze
- Audio - Koronavirus a pětašedesátníci
- Genealogy of the genus Federmann
- Bastlírna - všeuměl Team boss EKKAR, nyní As vs. Ws
- Novinky Hi-Fi světa 09/2019
- Transiwatt pod palbou Trolů podruhé
- Transiwatt pod palbou Trolů
- Federmannovo zkreslení
- I MISTŘI se mýlí, aneb 50let slepé cesty po desíti letech
- Ochrana zesilovače
- Bastlírna - všeuměl Team boss EKKAR PC a step down
- Bastlírna - všeuměl Team boss EKKAR PC expertem
- Bastlírna - všeuměl Team boss EKKAR Lingvistou
- Bastlírna - všeuměl Team boss EKKAR trapně perlí
- Bastlírna - všeuměl Team boss EKKAR a Curieova teplota (Tc)
- Ceník zesilovačů III. tisíciletí, zesilovačů HQQF (únor 2019)
- Bezpečnostní rizika v Česku, aneb konec volné soutěže
- Bastlírna a všeuměl Team boss EKKAR stále perlí ...
- Závěrečný 23. článek v Praktické elektronice AR 12/2018
- Již 22. článek v Praktické elektronice AR 11/2018
- 7nm AMD finišuje v TSMC, Intel stále v nedohlednu
- Moduly a díly audio-zesilovačů
- Již 21. článek v Praktické elektronice AR 10/2018
- Jubilejní 20. článek v Praktické elektronice AR 09/2018
- Horko a Team boss EKKAR opět na EB radí
- 19. článek v Praktické elektronice AR 08/2018
- 18. článek v Praktické elektronice AR 07/2018
- Topologie Federmann opět hýbe internetem?
- 17. článek v Praktické elektronice AR 06/2018
- Rébus s ECC81 a opět EKKAR
- Ceník zesilovačů III. tisíciletí, zesilovačů HQQF
- USA odstupují od jaderné dohody s Íránem, světová ekonomika se otřásá v základech!
- 16. článek v Praktické elektronice AR 05/2018
- 15. článek v Praktické elektronice AR 04/2018
- 14. článek v Praktické elektronice AR 03/2018
- Internetové reakce na PE-AR květen 2018, EKKAR stále ve střehu
- NOVIČOK a konspirace?
- Petro-Yuan přichází, konec hegemonie dolaru?
- Elektronkový předzesilovač HQQF-55-510 opět trochu jinak
- Předzesilovače a charakteristiky RIAA stále dokonaleji a stále jinak
- RIAA dnešních dnů vs. Actidamp, EKKARovy rady nadevše
- Je všechno jenom náhoda?
- 13. jubilejní článek v Praktické elektronice AR 02/2018
- Malé ohlédnutí nejen za rokem 2017...
- 12. výroční článek v Praktické elektronice AR 01/2018, PF 2018
- DIN stále žije
- 11. článek v Praktické elektronice AR 12/2017
- Bastlírna opět ve starých kolejích a všeuměl EKKAR opět perlí
- 10. článek v Praktické elektronice AR 11/2017
- Cena Bastlířů 2017 - Vyhodnocení komentuje EKKAR
- 8. článek v Praktické elektronice AR 09/2017
- 9. článek v Praktické elektronice AR 10/2017
- 7. článek v Praktické elektronice AR 08/2017
- Výroba tranzistorů v ČSSR podle EKKARa
- 6. článek v Praktické elektronice AR 07/2017 a co dál?
- Měření FFT, pokořena hranice -300dB!
- 6. článek v Praktické elektronice AR 07/2017
- Proudová ochrana audio zesilovače
- Výroba elektronek v ČSSR podle EKKARa