Úvod
V článku Poslech vs. měření, aneb Tranzistorový zvuk jsme si připomněli neustálé hledání již dávno nalezeného.
Kolem Tranzistorového zvuku jsem napsal již několik článků:
Zatvrzelost
Rádoby"Mistři" svého oboru však nesdílí tento poznatek. Naučili se připouštět či spíše papouškovat, že člověk vnímá frekvenční rozsah daleko nad 20kHz, ale vnitřně se s tímto poznatkem ještě nedokázali vyrovnat, proto ani nepřipouští možnost, že většinu problémů a defektů zvuku činí právě pásmo a frekvence nad 20kHz.
K tomuto tmářskému postoji je vede zřejmě i fakt, že většinou nemají natolik kvalitní zdroj signálu, který by v dostatečné míře tímto frekvenčním pásmem disponoval, stejně tak jejich reproduktorové soustavy nemají takto vysoké kmitočty deklarovány.
Příčina Tranzistorového zvuku
Opak je však pravdou, CD je sice omezeno do 20kHz, ale je často doprovázeno značným množstvím rušivých signálů nad akustickým pásmem. Kvalitní zesilovač, který má šířku pásma až 2MHz, celkovou zpětnou vazbou sníženou na 300÷500kHz, takové rušení bezproblémově zpracuje a reproduktor je v omezené míře vyzáří.
Takové rušivé signály však nemají přímou souvislost s akustickým signálem a mozek jej nechá bez povšimnutí. Pokud má zesilovač nedostatečnou šířku pásma, pak dojde k Dynamické saturaci a Tranzistorovému zvuku! Stejná situace nastane v přítomnosti při přítomnosti užitečného akustického signálu o kmitočtech daleko nad 20kHz. Článek SACD, blíže vinylu? popisuje současné standardy.
Stále stejná nula a není to nula!
"Mistr" Ladislav Bunta neustále zastává názor, že stačí vytvořit rozdíl a ten poslouchat, toto by moc neplatilo kdyby se jednalo o pásmo pouze do 20kHz, ale jedná se o pásmo do cca 200kHz a tam to již na 100% neplatí. Odfiltrovaná ultrazvuková složka signálu, jako jeho barva, zbavená samotného nosiče nic nevypovídá.
Pokud mnozí mají problém slyšet zvuk o 60 či 80dB slabší, někteří se baví o tzv. maskování, pak je to opět pouhý blud a nesmysl. Toto by možná platilo pro akustické signály, ale ne pro barvu tónů. Jak jsem ukázal v článku Co slyšíme, není žádný problém vnímat narušení barvy tónu o úrovni -120 ÷ -140dB pod úrovní užitečného, nosného signálu.
Pane Ladislave Bunto a ostatní "Mistři", přišel čas přehodnotit postoje a posunout úroveň vašich znalostí o zesilovačích, pro vznik Tranzistorového zvuku má zásadní vliv chování zesilovače v rozmezí 20kHz÷200kHz, vstupní a výstupní filtr nepočítaje.
Jen nepřiznat pravdu
Boxer sice Buntovi tvrdě oponuje, ale Dynamickou saturaci jako příčinu Tranzistorového zvuku! nepřipustí a nepřipustí, třeba jen proto, že jsem ji porve popsal na tomto webu.
Jen zvrhlost a zase zvrhlost
Jak se stalo na Česko-Slovenských audio fórech již tradicí, stejné osazenstvo, stejné chování
Tápaní a zase tápání
ZdeNek to vyjádřil vcelku přesně i "Mistr" Bunta píše o rozumné hranici, ale má ji stejně vychýlenou jak Ondra Plachý alias Opa, oba se neustále motají v bludném kruhu do 20kHz.
Závěr
Poslech vs. měření, aneb Tranzistorový zvuk, neustálé hledání vždy vrcholící vulgaritou a osočováním, pak chvíli klid a téma se znovu vynoří jak noční můra a stale dokola, Troton dobře ví, že mnozí se náramně baví, kdysi jsem byl taky účasten, dnes je to pouhopouhou minulostí a můžu se již jen náramně bavit, jak někteří "Mistři" ne a ne nalézt již mnou prošlapanou cestu.
Jak elegantně a moderně posuzovat vlastnosti zesilovače, vše bez drahých zařízení a s přímou návazností na poslechový dojem, jsem popsal v článku THD a SR, zapomeňte!.
V článku Měření zesilovače HQQF-55-503W-4-2 pokračování, se můžeme podívat na tvar převodní charakteristiky zesilovače a na rozsah její nastavitelnosti.
A aby vše nezůstalo jen u frekvenčního rozsahu, který musí být značně širší než samotné akustické pásmo, musím ještě připomenout dostatečnou přebuditelnost zesilovače a dostatek zesílení v otevřené smyčce.
V podstatě jde vždy o chování zesilovače při nárůstu Udif, o fakt jak si s velkým signálem poradí jednotlivé stupně. Linearizace prvního stupně posunem problému na stupně další, nic neřeší. Nedostatek zisku v otevřené smyčce nezaručuje dostatečné kopírování vstupního signálu a tím nárůst nejenom zkreslení, ale hlavně všech druhů modulačních produktů.
Jen připomenu, že diferenciální metoda, ke které se "Mistři" dopracovali je jistou obdobou měření Udif, ale zahrnuje i vstupní a výstupní filtr, který se přímou měrou na zkreslení nepodílí a oblast šetření je pouze pro akustické pásmo a to je nedostatečné a špatně, pak takový rozdíl poslouchat je holý nesmysl!
Použití převodní charakteristiky bez vstupního a výstupního filtru při kmitočtu 100kHz je mnohem vypovídajívší, prozradí nejenom celkové vlastnosti zesilovače co se týče frekvenčního rozsahu, ale i o nastvení pracovních bodů, dostatečně velikém klidovém proudu, odhalí jakoukoliv nelinearitu, která se projeví defektem tvaru elipsy. Je čas zahodit všechny měřiče zkreslení a naučit se takové charakteristiky číst a používat.
Mistře, vaše rozhodnutí evidentně neplatí, stále je rozdíl ve výsledném zvuku slyšet, tak co s tím uděláte?
Rubriky
L
Nejnovější
- HQQF 2 x 510-514 v jedné skříni
- HQQF 2párová levná verze
- Audio - Koronavirus a pětašedesátníci
- Genealogy of the genus Federmann
- Bastlírna - všeuměl Team boss EKKAR, nyní As vs. Ws
- Novinky Hi-Fi světa 09/2019
- Transiwatt pod palbou Trolů podruhé
- Transiwatt pod palbou Trolů
- Federmannovo zkreslení
- I MISTŘI se mýlí, aneb 50let slepé cesty po desíti letech
- Ochrana zesilovače
- Bastlírna - všeuměl Team boss EKKAR PC a step down
- Bastlírna - všeuměl Team boss EKKAR PC expertem
- Bastlírna - všeuměl Team boss EKKAR Lingvistou
- Bastlírna - všeuměl Team boss EKKAR trapně perlí
- Bastlírna - všeuměl Team boss EKKAR a Curieova teplota (Tc)
- Ceník zesilovačů III. tisíciletí, zesilovačů HQQF (únor 2019)
- Bezpečnostní rizika v Česku, aneb konec volné soutěže
- Bastlírna a všeuměl Team boss EKKAR stále perlí ...
- Závěrečný 23. článek v Praktické elektronice AR 12/2018
- Již 22. článek v Praktické elektronice AR 11/2018
- 7nm AMD finišuje v TSMC, Intel stále v nedohlednu
- Moduly a díly audio-zesilovačů
- Již 21. článek v Praktické elektronice AR 10/2018
- Jubilejní 20. článek v Praktické elektronice AR 09/2018
- Horko a Team boss EKKAR opět na EB radí
- 19. článek v Praktické elektronice AR 08/2018
- 18. článek v Praktické elektronice AR 07/2018
- Topologie Federmann opět hýbe internetem?
- 17. článek v Praktické elektronice AR 06/2018
- Rébus s ECC81 a opět EKKAR
- Ceník zesilovačů III. tisíciletí, zesilovačů HQQF
- USA odstupují od jaderné dohody s Íránem, světová ekonomika se otřásá v základech!
- 16. článek v Praktické elektronice AR 05/2018
- 15. článek v Praktické elektronice AR 04/2018
- 14. článek v Praktické elektronice AR 03/2018
- Internetové reakce na PE-AR květen 2018, EKKAR stále ve střehu
- NOVIČOK a konspirace?
- Petro-Yuan přichází, konec hegemonie dolaru?
- Elektronkový předzesilovač HQQF-55-510 opět trochu jinak
- Předzesilovače a charakteristiky RIAA stále dokonaleji a stále jinak
- RIAA dnešních dnů vs. Actidamp, EKKARovy rady nadevše
- Je všechno jenom náhoda?
- 13. jubilejní článek v Praktické elektronice AR 02/2018
- Malé ohlédnutí nejen za rokem 2017...
- 12. výroční článek v Praktické elektronice AR 01/2018, PF 2018
- DIN stále žije
- 11. článek v Praktické elektronice AR 12/2017
- Bastlírna opět ve starých kolejích a všeuměl EKKAR opět perlí
- 10. článek v Praktické elektronice AR 11/2017
- Cena Bastlířů 2017 - Vyhodnocení komentuje EKKAR
- 8. článek v Praktické elektronice AR 09/2017
- 9. článek v Praktické elektronice AR 10/2017
- 7. článek v Praktické elektronice AR 08/2017
- Výroba tranzistorů v ČSSR podle EKKARa
- 6. článek v Praktické elektronice AR 07/2017 a co dál?
- Měření FFT, pokořena hranice -300dB!
- 6. článek v Praktické elektronice AR 07/2017
- Proudová ochrana audio zesilovače
- Výroba elektronek v ČSSR podle EKKARa