Hi-Fi svět

Web převážně vážně nejen o zesilovačích a počítačích.

L

Nejnovější

Hodnocení uživatelů: 1 / 5

Aktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení
 
 

Úvod

Jistý čas se věnuji tvorbě budoucího 3D obrazu právě navrhovaného plošného spoje. Dalo by se říci, že jsem již napsal vše potřebné kolem této problematiky a již se nemůže vyskytnout nic co by mne či někoho jiného zaskočilo, ale opak je pravdou.

 

Článek první Jak na 3D Eagle

Tato část byla věnována prvním krůčkům s 3D Eaglem a problematice jak vytvořit prvotní 3D obraz. Původní text jsem napsal jako drobnou pomůcku pro výuku.

 

Článek druhý Jak na 3D Eagle podruhé

 Postupem času se objevily drobné problémy, které se individuálně řešily, ale jak se ukázalo jejich četnost rostla a bylo vhodné o těchto drobných problémech napsat další článek. Postupem času přišel OS Microsoft Vista a Windows 7 a musel jsem nepatrnou část textu doplnit.

 

Článek třetí Jak na 3D Eagle, animace

Tato část byla věnována jak již název napovídá možnosti rozpohybovat 3D model a vytvořit jej tak nohem atraktivnější.

 

Článek čtvrtý Jak na 3D Eagle počtvrté

Jak se ukázalo s 64bitovým OS, který se nejdříve použití Eagle a PovRay důmyslně bránil, první 64bit verze PovRay byla cca 10x pomalejší jak verze 32bit, přišla doba kdy je možno i tyto možnosti začít využívat.

 

HD zvuk

Jako jeden z prvních problému jsem se setkal s HD zvukem grafické karty, kdy PovRay odmítal identifikovat přítomnost zvuku, který byl navíc na MB funkční, ale program se neustále zastavoval. Nejjednodušším řešením bylo v BIOSu HD zvuk grafické karty vypnout.

 

Neúplný rendering

Když jsem konečně po dlouhých útrapách rozjel Eagle, Eagle a PovRay vše pod 64bit OS Microsoft Vista a Windows 7,  čekalo na mne další překvapení, kterým je neúplné vytvoření obrazu. Tato chyba se týkala jen několika pouzder transformátorů, ale přesto stojí za zveřejnění. Jednalo se o celé řady TRAFO_MYRRA_EI_30, TRAFO_MYRRA_EI_38 a TRAFO_MYRRA_EI_42 od velikosti TRAFO_MYRRA_EI_48 jsou již obrazy úplné.

Nepátral jsem příliš kde chyba vzniká faktem je, že chyba je patrná i v Náhledu 3D knihoven, tedy při zobrazení PNG obrazů. Pokud se náhled otevře v 32bit OS tento problém není, stejně jak rendering v 32bit OS.

 

 

 

 

Změna barvy pouzdra a další změny v knihovně 3D Eaglu

Někdy se nám může stát, že pro naše účely je vhodnější jiná barva pouzdra, než jaké je uloženo v knihovně 3D Eaglu, pak nezbývá než otevřít knihovnu, nalézt příslušné pouzdro a jeho barvu změnit. Musíme mít na paměti, že tato změna je trvalá a pokud knihovnu nepřeinstalujeme, bude si program PovRay chodit do knihovny pro námi upravené data.

Stejně jak můžeme změnit barvu pouzdra, můžeme zde změnit i jeho polohu , otočení, velikost a mnohé další.

V programu 3D Eaglu jsem otevřel pomocí Commanderu v pravém okně čtení a v okně spodním úpravy. Je vidět, že otevření pro úpravy je poněkud podrobnější, ale méně přehledné:

  • 1.       Najdeme zadání barvy, které je pro celou řadu pouzder společné a můžeme tuto barvu změnit dle vlastních představ.
  • 2.       Můžeme nalézt i zadání pro konkrétní pouzdro, které je mezi #macro a #end. Zápis začíná názvem knihovny a končí v závorkách, dlouhým zadáním polohy. První tři čísloce udávají rozměr v ose x, y a z atd.
  
.
 

Změna polohy pouzdra v PovRay

Po vyrenderování dat pro PovRay, spustíme vlastní renderování, může se nám stát, že některé prvky nemají správné místo, ale jsou posunuty či otočeny a v nabídce pouzder nemáme správnou polohu pouzdra.

Nyní se podíváme kde má konkrétní pouzdro definovanou svou polohu a tuto polohu můžeme opravit. Spuštěním PovRay zjistíme, zda byla naše změna polohy úspěšná či nikoliv, pokud jsme pohnuli pouzdrem nesprávným směrem, můžeme tento krok zopakovat a opravit. Pořadí os je stále stejné x, y a z, osa y je osa svislá.

Obdobně postupujeme při otočení pouzdra. V programu PovRay je na řádku uvedeno:

  • 1.       Označení pouzdra v plošném spoji.
  • 2.       Zda je deklarováno v knihovně a bude se renderovat či nikoliv.
  • 3.       Ve složené závorce pokračuje označení pouzdra v knihovně 3D Eagle.
  • 4.       Translate, čili poloha pouzdra vůči základní pozici, právě tuto pozici často potřebujeme změnit. Zde jsem měnil polohu všech tranzistoru s pouzdrem TR_SOT_93 z hodnoty 0 na hodnotu -2,54 a polohu konektorů X6 a X7 z hodnoty 2,54 na hodnotu 0.
  • 5.       Rotate .... další nastavení polohy pouzdra.
  
 

Změna velikosti renderovaného obrazu

Podíváme se ještě jednou na soubor Quickres.ini, tentokráte se k němu nemusíme dostávat pomocí Commanderu, ale otevřeme jej přímo z prostředí PovRay.

Pokud ještě nemáme nadefinovanou cestu ke knihovnám můžeme ji zadat i zde, hlavním důvodem otevírání a úpravy souboru Quickres.ini nyní není cesta ke knihovnám, ale změna velikosti renderovaného obrazu.

Můžeme překopírovat poslední část programu a upravit budoucí rozměry dle našich požadavků. Je třeba mít na paměti, že základní nastavení velikosti PovRay je 3:2 a v tomto poměru bychom měli zadat i naše rozměry, včetně vyhlazování hran.

Nyní Quickres.ini spustíme, jako bychom chtěli renderovat obraz a následně program PovRay ukončíme. Při příštím spuštění se nám námi doplněné rozměry objeví v nabídce a můžeme renderovat obrazy i v tomto nastavení. Obdobně postupujeme pokud chceme některé rozměry z nabídky odstranit.

 

 

Závěr

Nyní nezbývá než popřát hodně zdaru a úspěchů v tvorbě 3D obrazu a dokonalé zpětné vazbě, která dokáže ušetřit mnoho času a prostředků, neboť nalézt chyby v 3D obrazu je mnohem snazší a levnější jak stejnou chyby zjistit až při stavbě a osazování hotového plošného spoje.

Jek jsem již mnohokráte psal Nebuďte negramotní!, nedejte na zbytečné tlachání a výkřiky, těch co tomu moc nerozumí a neumí 3D obraz vytvořit, že jde jen o simulace. Není žádného rozdílu mezi dobrým návrhem a výsledným produktem, co se neudělá v návrhu se při samotné realizaci dohnat nedá.

 

 

Diskuse 

 

Články s podobnou tématikou

Jak na 3D Eagle

Jak na 3D Eagle podruhé

Jak na 3D Eagle, animace

Jak na 3D Eagle počtvrté

Jak na 3D Eagle popáté, animace podruhé

 

 

 

L

Nejnovější

Copyright © 2024 Hi-FI svět. Všechna práva vyhrazena.
Joomla! je svobodný software vydaný pod licencí GNU General Public License.

B

Hi-Fi svět - ISSN 1803-733X

Stránky vydává Bohumil Federmann, Kunovice 7, 75644 Loučka, Česká republika, federmann@seznam.cz